Sunday, November 12, 2006

Kylskåp



Vad är det med kylskåp och tonåringar? Jag fattar det inte.... Nina tittar jämt i kylskåpet. Det första hon gör när hon vaknar, är att öppna kylskåpet. Under hela dagen tittar hon i kylskåpet flera gånger i timmen. Tyvärr orkar jag inte hålla mig vaken tills hon går och lägger sig, men jag slår vad om att hon står där med tandborsten i munnen och tittar in i kylskåpet det sista hon gör innan läggdags.

Undrar om kylskåp är något magiskt för tonåringar? De kanske får svar på alla sina funderingar där inne bland matresterna och den halvdruckna mjölken? - Kommer jag få den där drömprinsen? Det lustiga är ju att de tittar där fast vi precis ätit middag. Jag frågar ibland om hon fortfarande är hungrig? Oftast får jag inget svar alls. Ibland ett nej, och ibland slår hon bara igen kylskåpsdörren med en ljudlig suck och går därifrån.

Varför har ingen uppfunnit genomskinliga kylskåp? Eller kylskåp med en liten glaslucka? Måste ju bidra mycket till världens energiförbrukning när alla tonåringar står där och glor in på samma mat timme ut och timme in. Men vi har ju digitalkamera och skrivare. Kanske skulle försöka med att ta ett kort, printa ut det och sätta upp det på dörren? Eller så kunde hon ha det som skrivbordunderlägg på datorn så slipper hon resa sig överhuvudtaget. Hmmm...vilken bra ide! Jag känner mig genast supersmart. Här ska sparas engeri och suckar!

Men det är ju klart... Det är ju det där magiska. Det kan ju inte en bild ersätta. En tonåring måste nog gå ut flera gånger i timmen och titta in i kylskåpet.

No comments: